web
statistics

7 skillnader på att vara anställd VS egenföretagande

 

 

 Att vara entreprenör är inte för alla, men heller inte är att vara en anställd. I detta blogginlägg kommer jag att ge dig råd i form av 7 verkliga tips som hjälper dig att göra övergången. Detta kommer från min verkliga världen erfarenhet av att se skillnaden mellan min egen anställning vs egenföretagande , från en företags kille till någon som kommer göra en hel del pengar från sitt arbete hemifrån.

 Anställd vs egenföretagande

 Jag tror att den allra första frågan man bör besvara är varför du funderar på att ha ett eget företag? Jag bloggade innan om min resa från anställd till entreprenör, och jag kan berätta för dig, det är inte alltid en lätt övergång.

 Varför vill du bli egenföretagare? Om du gör detta eftersom du tror att det kommer att bli lättare, tror inte det. Det kommer nästan aldrig att vara enklare, åtminstone inte i början. Det kan bli lättare när du bygger extrainkomst men absolut inte som först. 

 De skälen som jag valde att göra från anställd till entreprenör är följande:

 

1. Jag var trött på typ av arbete jag hade valt och brändes.

2. Jag var trött på att behöva be om tillåtelse att göra allt, så som att ta mina barn till tandläkaren eller resa till någons bröllop.

3. Jag var trött på att knappt se min familj som jag arbetade så hårt för.

4. Jag var rädd att när nästa omgång av nedskärningar kom skulle jag vara en av de som får gå.

5. Jag var livrädd att tro att 20 år på vägen jag kommer att göra samma sak och kanske känner att jag hade slösat bort mitt liv.

6. Jag ville kunna resa mer.

7. Jag ville bygga något jag kan äga som kan föras vidare till mina barn.

8. Det var en hel del av mina skäl, vill du ha en egen uppsättning av skäl. Mitt första mål var inte att tjäna mer pengar, det var att ha mer kvalitet tid och frihet.

 

Så vad är skillnaderna?

 Skillnaden mellan entreprenör vs jobb eller anställd vs egenföretagare är ganska betydande, listan nedan bör hjälpa till att förbereda dig om du ska försöka (och förhoppningsvis lyckas) på att gå från anställd till entreprenör.

 

1.Inkomster, särskilt i början, är inte stabila. Var noga med hur du hanterar dina räkningar och dina utgifter. Med detta sagt, skulle jag föreslå att inte avsluta ditt jobb direkt även om du verkligen ”blev peppad från mötet i går kväll". Låt ditt jobb finansiera din dröm livsstil tills du inte längre behöver det eller åtminstone att du är i en position där du har lite pengar som kommer in från näringslivet.

 2. Du kommer inte längre veta vad man ska göra för varje sekund av dagen. Detta utgör ett stort problem för de flesta människor som börjar arbeta på egen hand. Helt plötsligt de kan titta på en TV-show eller rengöra garaget och ingen kommer att säga emot de. Förstå detta: Din time management kommer att diktera hastigheten på din framgång.

 3. Vänner och familjemedlemmar kommer att säga att du är galen. Det händer nästan aldrig när du går för olika typ av jobb att någon säger att du är galen men det händer hela tiden när du väljer att bryta dessa företags kedjor dvs byta jobb mot business. Jag tror att det öppnar upp rädsla för andra människor som du faktiskt kan skapa en bättre livsstil än dem och slippa vara en hård arbetare.

 4. Du kommer inte att ta emot checkar bara, du kommer även ha några kostnader. Det är lättare för någon att gå från att äga en traditionell verksamhet till att jobba hemifrån med sin verksamhet och de förstår detta faktum alltför väl. Men anställd sinnade människor kämpar med detta. Du kommer att ha några kostnader såsom posting avgifter, autosvar, marknadsföringssystem, mm, som du behöver för att bygga något som kommer att pågå länge.

 5. De flesta av de dagliga handlingar som hjälper dig att ha framgång är faktiskt lätta att göra, men bara för att de är lätta att det är inte alltid så lätt att göra de också. Din närvaro i ditt hemmakontor är viktigast.

 6. Du kommer att behöva arbeta med dig själv. De flesta jobben behöver du bara veta  deras specifika jargong eller kunskap, om du bygger business hemifrån, du kommer att behöva ständigt arbeta med att du själv blir bättre för varje gång. Självförbättring i egenföretagande är obligatorisk. Om du inte växer, sakta med säkert dör du dvs. avlutar allt du har påbörjat och byggt hittills.

 7. Du kanske har hört talesättet, om det kommer att vara, det är upp till mig. Det är mycket sant när det gäller egenföretagande . DU är den som kommer att göra detta. Inte marknaden, inte yttre krafter, du är den som kan göra detta och i en stor skala.

 

 Mellan att vara egenföretagare vs anställd, jag väljer MIG själv!

 Du måste göra vad du känner är rätt. Om du ser fram emot måndag morgon och ditt jobb verkligen uppfyller dig, tänk på att du alltid kan stanna kvar och bygga en online business hemifrån vid sidan. Vad jag känner är att ett hem business gör att samtidigt skapar alternativ. Vi vill ha fler alternativ. Om du hade möjlighet att lämna ditt jobb, nästa omgång av uppsägningar skulle inte skrämma dig, eller hur?

 

 

Om du haft denna post vänligen kommentera och dela om du vill ha mer innehåll som detta

 

Marko Popovic

 

Skype: globalmwork

 

Email: m-workhome@hotmail.com  

 

 

 

web
statistics