web
statistics

Varför din komfortzon är den farligaste plats att leva i?

 

 

Det som gör komfortzonen är det att folk vågar inte gå utanför den och att man inte är öppen för något nytt. Vi kan vara envisa och sluten sinnade, oförmögna att lyssna på andras åsikter. Vi kan vara rädda för att framstå sårbara och på något sätt svaga genom association. Vi kan bli ointresserade, oengagerade och ofta så förlamade av vår vardag och stressfaktorer som vi glömmer att det finns en hel värld där ute. Jag ville inte vara en av dessa stängda människor för det jag märkte människor runt mig var likadana eftersom jag var sån. Men samtidigt förstod jag att vara öppen för nya möjligheter i liven är en långsam och ofta komplicerade process. 

 Jag ser att vara öppen är också att vara nyfiken. Nyfiken på nya människor, nya platser, kulturer, erfarenheter, mat mm. Enkelt uttryckt, öppna medel som har en vilja att inte omedelbart säga nej till något obekant. För att vara tydlig, du egentligen vill inte tacka ja direkt till något obekant utan du behöver bara anse att detta är gångbart alternativ i förväg. Att vara sån låter bra men det enda sättet att göra detta dvs. vara öppen är att leva utanför din komfortzon.

  Lämna. Det jag brukar säga är just ordet LÄMNA din komfortzon. Normalt hör vi frasen "steg utanför din komfortzon", vilket jag tror är verkligen ett viktigt steg i rätt riktning. Men jag talar om mer än att bara sätta ut din högra fot. Du måste packa upp dina väskor, din skokollektion och din favorit barndom uppstoppade djur och rör dig över denna linje in i ett hus med en lång tomträtt. Att vara öppen är ett karaktärsdrag som måste utföras på mer än en handfull tillfälle. Tänk på det här sättet: Du kan inte göra anspråk på att ha en öppen dörr men inte mer än en hundlucka och sen förvänta dig att något stort ska kunna passera igenom.

Problemet med komfortzonen är att vi ofta inte kan säga när vi har sugits in i den. Från vår komfortzon får vi ro. Vi faller in i vårt arbete-gym- (Netflix) -sova rutiner och glömmer att leva utåt från våra gömställen, och samtidigt offrar vi möjligheten att påverka vår värld till det bättre.

 Någon sa en gång till mig att i våra vuxna liv, vi har i genomsnitt 22.000 dagar att leva. För vissa kan det låta mycket, men för den öppna, nyfikna, personen låter det nästan som en utmaning. Du har 22.000 dagar att upptäcka världen. Färdig? GÅ! Vill du verkligen slösa en av dessa dagar, veckor eller månader att göra exakt samma sak som du gjorde igår? 

 Jag måste varna dig: Först kommer det att vara obekvämt. Att vara öppen, särskilt med andra människor, kan vara besvärligt. Öva med att lämna din komfortzon kan ibland kännas som obekvämt, som att gå på en frusen sjö som har börjat tina. Men det blir lättare. Det är en uppladdning av din hjärna, och det liknar som att lära sig ett nytt språk, ju mer du övar, desto mer naturligt flyter det. Tills en dag du inser att du tänker och drömmer på det nya språket utan att ens anstränga sig.

 Så gå ut ur din komfortzon! Upptäck nya platser och nya ansikten. Jag utmanar dig. Ja, det kan vara skrämmande, men att övervinna rädslan, är inte det värt det? Jag hävdar att det är de risker vi tar, tiden när något är svårt men vi får marschera framåt i alla fall, som en krydda i våra liv att ge våra memoarer lite smak. En bra historia börjar aldrig med "Jag vaknade, åt frukost och sedan tog jag det lugnt resten av dagen." Åtminstone inte den typ av berättelse som blir ihågkommen.

 

Om vi ​​i dagsläget är en sammanställning av erfarenhet från vårt förflutna, låt mig avsluta med en fråga: Vem vill du vara om 10 år från och med nu?

Marko Popovic

 

    globalmwork

      m-workhome@hotmail.com

     Em Markoni

        Marko Markoni  

   MarkoniEm

 

web
statistics