web
statistics

Vad är en målgrupp och varför är den viktig?

               

 

 

Varför Nätverks Marknadsförare kämpar med att definiera en målgrupp? 

Vet du varför det är vanligt för ett nätverk marknadsförare att kämpa med en målgrupp? Eftersom de kan registrera alla och envar vilket ibland kan bli fel att man med en blandning av folk som brinner för att ändra sitt liv till det bättre och andra som ska testa lite och få se vart det leder.

OK, så vad är en målgrupp när det gäller marknadsföring? Det är där du först identifierar med vem exakt skulle du föredra att ta ombord i ditt nätverk marknadsföring företag och sedan skapa innehåll och värde för att locka dem. Det innebär också att känna dem inifrån och ut, vad de kämpar med, vad de tycker om, vilka evenemang deltar de i, mm… Säg det så här, om du hade en trollstav, och du kan trolla fram din perfekta prospekt, hur skulle de se ut som?

  • Vilken typ av arbetserfarenhet skulle de ha?
  • Hur gamla skulle de vara?
  • Varför skulle de vara intresserade av vad du har att erbjuda?
  • Vilka problem kan din produkt eller tjänst hjälpa dem med?
  • Vad de önskar eller hoppas på att uppnå i livet?
  • Är de drivna och läsbara? 
  • Påverkas de av andras människo synpunkter?

 

 Det är knappast någon i nätverks marknadsföring som verkligen tycker om att definiera sin målgrupp

 I de flesta branscher produkt dikterar dina prospekts

 

Här är några exempel på målmarknader:

 1. Om du säljer medicinsk utrustning, du kommer inte att gå fram till varmkorv säljaren, det bara inte skulle vara meningsfullt, eller hur?

 2. Om du säljer husdjursvård tjänster, då du kommer att rikta dig till djurägare bara.

 3. Om du säljer sociala medietjänster, då du kommer inte att riktas mot människor utan datorer, det är ganska logiskt eller hut?

 

Du ser, ett marknadsföringsproblem med nätverksmarknadsföring är att vi kan hitta alla och envar och det är vad de flesta nätverk marknadsförare hoppas på ... någon i alla fall. Och det är exakt varför deras marknadsföring lockar ... Ingen.

 

 Tillbaka till målgruppen

 Om du definierar en målgrupp för din MLM, tänk bara på vilken typ av person som du skulle vilja jobba med? Några av er kanske fortfarande jobbar på eran första registrering av ny prospekt och ert svar blir VEM SOM!Nej, nej, nej, du är inte bara drömmare, du är en person, en företags och affärsmän som får välja vem de du vill jobba med, så, hur gör du?

 Jag personligen älskar att jobba med män och kvinnor som redan förstår modellen av nätverksmarknadsföring, kanske har någon yrkeserfarenhet i sitt förflutna och kanske har inte haft den framgång de verkligen önskar ännu. Om du märker i min blogg, jag skriver inte till personen som är skeptisk till vår bransch, eftersom det är inte vem jag vill försöka övertyga, jag skulle mycket hellre bara ta alla de människor som redan älskar vår bransch och hjälpa dem att lyckas ännu mer.

 

Några goda exempel på målmarknader/målgrupper  för Nätverk Marknadsföring 

 

Personer som bryr sig om pension.

Pappor som har en dotter eller döttrar som är rädda om hur de ska betala för deras bröllop.

Vuxna som är oroliga hur de ska täcka kostnaderna för sina gamla föräldrar.

Pensionärer som är uttråkade men vill leva livet men har inga pengar till sånt.

De som går i pension som önskar att de hade sparat mer pengar.

Personliga tränare som vill expandera sin inkomst.

En mamma som vill vara hemma och vill samla tillgångar och göra en ekonomisk skillnad för sin familj.

Musiker eller skådespelare som vill få betalt för sitt nätverk medan och mellan spelningar.

 

 Det kanske låter komplicerad eller svårt med du ska också veta att du inte är begränsad till endast marknadsföring till människor som du har erfarenhet av, men om du identifierar en målgrupp som du inte helt vet, då är det bättre vara beredd att fördjupa dig och lära dig det om. Vad för tidningar de läser? Vad för shows tittar de på? Vilka event eller evenemang går de till, mm?

 Dessutom förstå att hela det här inlägget handlar om marknadsföring, skulle jag uppmuntra dig om att gå ut och göra prospektering och om du hittar någon du är villig att ta ombord i ditt team även om dem inte passar din målgrupp det är bara att göra det. Om du ska vara där i alla fall, varför inte skaffa nya prospekts men om du  ändå ska marknadsföra det du jobbar med, varför inte göra det till en målgrupp.

 

Vem är din ideala prospekt? Din avatar? Din perfekta målgrupp? Dela det  i kommentaren nedan.

 

Marko Popovic

  

globalmwork  m-workhome@hotmail.com  Em Markoni Marko Markoni   MarkoniEm
web
statistics